• A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
               

Református Zenenyár Alsóörsön

Nyomtatás

Az előző évekhez hasonlóan 2021-ben is színvonalas, változatos hangversenyfolyam várja a komolyzene kedvelőit az alsóörsi református templomban.

A gyönyörű műemléképület a legkiválóbb helyszínek egyike, ahol Euterpé, a zene múzsája otthont talál. Jól tudja ezt Kiss - Domonkos Judit, a Magyar Állami Operaház szólócsellistája is, aki a 80-as évek végén elhatározta, hogy meghívja második otthonába, Alsóörsre művészbarátait – szerencsére sokan vannak –, akik jószívvel fogadták ajánlatát. Így adódott, hogy az elmúlt évtizedek alatt a település zenekedvelő közönsége és vendégei a leghíresebb zeneszerzők kompozícióit hallhatták a legjelesebb művészek tolmácsolásban. Az idei évad Református Zenenyár elnevezéssel került be Alsóörs színvonalas kulturális programjába.


A PREKLASSZIKUSOKTÓL A ROMANTIKUSOKIG
A sorozat nyitóhangversenye – Berkes Kálmán klarinétművész és a Tokyo - Budapest Ensemble fellépése – sérülés miatt sajnos elmaradt. Az első idei élményre így július 17-ig kellett várni. Ezen az estén Asztalos Rita zongoraművésznő, a Magyar Állami Operaház tagja, a Magyar Nemzeti Balett munkatársa volt a vendégünk. A sokoldalú művésznő jártas minden műfajban, világjáró művész.

Kiss-Domonkos Judit csellóművésznőről már mindent elmondtunk az elmúlt évtizedek során. Az első pillanattól fogva mágikus erő fűzi csellójához, amit nem lehet nem észrevenni. Ritával három éve játszunk együtt – mondta. A műsort közösen állítottuk össze. Nagyon szép művek, igényesek, nehezek. Többségük még soha nem hangzott el e falak között.
Elsőként a művésznő egyik kedvencét, az 1600-as évek végén élt Tomaso Antonio Vitali olasz barokk zeneszerző - hegedűművész g-moll chaconne-ját hallhattuk. Nagyszerű téma sokféle variációban, kihasználva a hangszer minden adottságát, feszegetve annak határait. A mű érdekessége, hogy partitúráját csak két évszázaddal keletkezése után találták meg. A következő komponista II. Frigyes Vilmos porosz király udvari szerzője, Pietro Locatelli volt. Tőle az Andante és menüett hangzott el, amelyet Luigi Boccherini színes, változatos, sokféle karaktert bemutató Rondoja követett. Egyaránt sikert aratott Fauré Elégiája, Camille Saint Seans Allegro appassionatoja, Dvorak Rondója és Schumanntól az Addagio és allego, majd ráadásként az est megkoronázása: Liszt közkedvelt műve, a Szerelmi álmok.

Asztalos Rita és Kiss – Domonkos Judit ezen az estén ízelítőt kínált nekünk a preklasszikus szerzők örök értékeiből és a romantika minden szépségéből: szenvedélyekből, túláradó érzelmekből.

Méltó volt a folytatás is. A Református Zenenyár következő hangversenyére július 31-én került sor BRAHMS EST megnevezéssel.
A műsorban a Monarchia Művészeti Egyesület kamarazenekarának tagjai: Schuszter Andrea hegedűművésznő, Kánya Andrea hegedűművésznő, Kiss-Domonkos Judit csellóművésznő, Porzsolt György brácsaművész és Varga István klarinétművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem művésztanára lépett fel.
Előadásukban Vivaldi: d-moll vonósnégyese, Mozart: Divertimentoja valamint Johannes Brahms gyönyörű h-moll klarinétkvintettje hangzott el sokáig emlékezetes élményt nyújtva.

A Református Zenenyár eseményei augusztus 8-án, vasárnap folytatódtak. Az új előadás új műfajt képviselt, főszerepet kapott a dzsessz és annak képviselői, élükön az argentin legenda: ASTOR PIAZZOLLA harmonikás, zenekarvezető, filmzeneíró

A legjobb filmzenéért César-díjat kiérdemelt szerző pályafutásának magyar vonatkozása is van: a 12 éves bronxi fiút Wilda Béla zongorista (amúgy Rachmaninov tanítvány) vezette be a komolyzene rejtelmeibe, ő viszont életműével a tangót emelte oda. Talán elég, ha annyit mondok róla, hogy ezernél több műve maradt fenn, amelyeket egyaránt játszott kiskocsmákban és a legrangosabb hangversenytermekben. A jazz mellett a „zene fejedelme”, Johann Sebastian Bach gyakorolta rá a legnagyobb hatást, mivel formailag és összhangzattanilag sok hasonlóságot talált azokban.

A hangverseny igényesen összeállított műsora híven tükrözte ezt a világot. Néhány epizód a programból:
Megismerkedtünk Claude Bolling francia dzsesszzongorista zeneszerzővel, aki száznál több filmzenét írt, köztük a Kaliforniai lakosztályét. Piazzolla gazdag életművéből elhangzott a Libertangó (legnépszerűbb műveinek egyike), a Bach – hatást tükröző Tavasz, nyár, ősz, tél és tavasz, amelyben az egyes szviteknek „bachian” és brazil címe is van, Heitor Villa – Lobos Bachianas Brasileiras című kompozíciója, ráadásként a Por una cabeza.
A jazz magával ragadó hangulatának megteremtéséről, a nyáresti élményről Line Ildikó hegedűművésznő, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertmestere, Asztalos Rita zongoraművész és Kiss – Domokos Judit csellóművész gondoskodott – kitűnően.

Az alsóörsi Református Zenenyár következő hangversenyére augusztus 16-án kerül sor a Szegedi Classic Trió közreműködésével.

Kovács Piroska
 

 

Praktikumtár

Családbarát Munkahely

Magyar falu Program

Veszprém-Balaton 2023.

Kerékpárút

Támogatások