Alsóörs község Önkormányzata
Képviselőtestületének
2/2008 (II. 29.) sz. rendelete
az Önkormányzat 2008. évi költségvetéséről
Alsóörs község Önkormányzatának Képviselőtestületet a helyi Önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. Törvény (továbbiakban:ÖTV) 91. §./1/ bekezdésében, valamint az
Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. Törvény (továbbiakban ÁHT) 65. §./1/, valamint
a 2008. évi költségvetésről szóló 2007. évi CLXIX. törvény alapján az alábbi rendeletet
alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§.
/1/ A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, annak bizottságaira, a
Polgármesteri Hivatalra, és az önkormányzat fenntartásában működő részben önállóan
gazdálkodó költségvetési intézményeire.
/2/ Az AHT 67.§. /3./ bekezdése alapján a Képviselőtestület az alábbi címrendet állapítja meg:
- A Polgármesteri Hivatal, mint önállóan gazdálkodó költségvetési szerv
- Az Önkormányzat részben önállóan gazdálkodó költségvetési intézményei külön címet
alkotnak:
a.) Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet (TEMÜSZ)
b.) Általános Művelődési Központ (ÁMK)
Az önkormányzat címrendjében az önállóan gazdálkodó költségvetési intézmény címet, a
részben önállóan gazdálkodó költségvetési intézmények alcímet alkotnak az intézményhez
kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal.
/3/ A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt
feladatait, - az ezek ellátásához szükséges rendes és rendkívüli bevételeket, kiadásokat,
figyelemmel az önálló és részben önálló költségvetési szervek kiemelt előirányzatának
megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára – továbbá a 2008. évi gazdálkodás főbb
szabályait.
/4/ Az Alsóörs község Önkormányzat Képviselőtestülete felügyelete alá tartozó költségvetési
szerveknek a településműködtetéshez szükséges kötelező és önként vállalt feladatok
gazdasági hátterének folyamatos biztosítása érdekében takarékos és hatékony gazdálkodást
kell folytatni.
/5/ A /4/ bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselőtestülete, pénzügyi
ellenőrző bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése
mellett - belső ellenőrzések,- valamint a részben önállóan gazdálkodó intézmények
vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi.
- 2 -
/6/ Az Önkormányzat 2008. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
a.) Az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük
biztosítását, figyelemmel a takarékos gazdálkodás követelményeire.
b.) A feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a pályázatok adta pénzügyi
lehetőségekkel
c.) Fennálló hosszú távú kötelezettségek 2008. évi törlesztő részleteinek biztosítását,
visszafizetését
d.) Felújításoknál, beruházásoknál a fontossági sorrendet figyelembe kell venni, a már
megkötött szerződések vonatkozásában a kötelezettségeket teljesíteni kell.
KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI
2. §.
/1/ A Képviselőtestület a Polgármesteri Hivatal és az intézmények együttes 2008. évi
költségvetésének bevételi és kiadási főösszegét 504.903 ezer forintban, ezen belül:
Működési célú kiadások:
- Személyi juttatások 150.825
- Munkaadót terhelő járulék 45.756
- Dologi jellegű kiadások 188.642
- Működési célú pénzeszköz átadás 28.155
- Ellátottak pénzbeli juttatása 6.510
- Speciális támogatás 0
- Működési célú rövid lejáratú hitel vissza 22.415
Felhalmozási célú kiadások
- Felújítási kiadások 3.786
- Felhalmozási kiadások 45.436
- Felhalmozási célú pénzeszköz átadás 385
- Hitel törlesztése 6.071
Általános tartalék
- Működési 2.922
- Fejlesztési 0
Céltartalék
- Működési 4.000
- Felhalmozási 0
- Kötelező céltartalék
Az Önkormányzat a költségvetési létszámkeretét 75 főben állapítja meg.
- 3 -
/2/ A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a
rendelet 1. számú melléklete (2008. évi költségvetési mérleg) tartalmazza.
/3/ A Képviselőtestület az intézmények létszámkeretét az alábbiak szerint határozza meg:
- Polgármesteri Hivatal: 16 fő
- TEMÜSZ: 29 fő
- ÁMK: 29 fő
- Védőnői Szolgálat: 1 fő
AZ ÖNKORMÁNYZAT BEVÉTELEI
3.§.
A 2.§. /1/ bekezdésében meghatározott bevételi főösszeg forrásonkénti megbontását a 2.
számú melléklet tartalmazza.
AZ ÖNKORMÁNYZAT KIADÁSAI
4.§.
/1/ Az Önkormányzat 2008. évi költségvetésének az önállóan és részben önállóan gazdálkodó
költségvetési szervenkénti (címenkénti) működési kiadási előirányzatait a 3. számú
melléklet tartalmazza, ezen belül a kiemelt előirányzatokat a 3/a,b,c,d,e,f,g,h mellékletek
tartalmazzák.
/2/ Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási, felújítási, és felhalmozási
kiadások célonkénti/feladatonkénti részletezését a 4. számú melléklet tartalmazza.
5.§.
/1/ A Polgármesteri Hivatal, és a védőnői szolgálat működési kiadásainak kiemelt
előirányzatokon belüli részletezését az 5. számú és a 6. számú mellékletek tartalmazzák.
/2/ A Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet működési kiadásainak kiemelt
előirányzatokon belüli részletezését a 7-11. számú mellékletek tartalmazzák.
/3/ Az Általános Művelődési Központ működési kiadásainak kiemelt előirányzatokon belüli
részletezését a 12-17. számú mellékletek tartalmazzák.
6.§.
A Képviselőtestület az elkövetkező két évi költségvetésére vonatkozó prognózist a 20. számú
melléklet szerint:
2009. évre 591999 E/Ft
2010. évre 498880 E/Ft összeggel tudomásul veszi.
- 4 -
ÁLTALÁNOS ÉS CÉLTARTALÉK
7.§.
A Képviselőtestület az Önkormányzat általános tartalékát 2.922 ezer forintban hagyja jóvá.Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselőtestület dönt.
8.§.
/1/ A Képviselőtestület az önkormányzat működési céltartalékát 4.000 ezer forint összegbenhagyja jóvá az alábbiak szerint:
4.000 ezer forint céltartalék a nyár során magvalósuló strandi rendezvények, - valamint
más,- a Képviselőtestület felhatalmazása alapján megrendezésre kerülő rendezvények,
programok fedezetére szolgál.
/2/ A céltartalék és az általános tartalék terhére hozott döntések alapján a Képviselőtestület
negyedévenként, az utolsó negyedévben legkésőbb 2009. február 28-ig, december 31-i
hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.
TÖBB ÉVES KIHATÁSSAL JÁRÓ FELADATOK
9.§.
/1/ A Képviselőtestület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a
18. számú melléklet szerint tudomásul veszi azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait
véglegesen az adott év költségvetésének elfogadásakor állapítja meg.
/2/ Az /1/ bekezdésben a későbbi évekre jóváhagyott előirányzatokon belül a polgármester
kötelezettséget vállalhat.
EURÓPAI UNIÓS PROJEKTEK
10.§.
Az Európai Uniós támogatásból megvalósuló önkormányzaton kívüli, illetve belüli projekthez
történő hozzájárulást a 19. számú melléklet tartalmazza.
KÖZVETETT TÁMOGATÁSOK
11.§.
A Képviselőtestület a közvetett támogatásokat azok jellege, mértéke, összege, illetőleg
kedvezményezettje szerinti részletességgel a 23. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
- 5 –
A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
12.§.
/1/ Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért - az ÖTV szerint - a Képviselőtestület
felelős.
/2/ A költségvetési rendelet végrehajtásáért, gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester
felelős.
/3/ Az Önkormányzat önállóan gazdálkodó költségvetési szerve (Polgármesteri Hivatal)
vezetője felelős a költségvetés végrehajtásáért. Felelőssége nem érinti a részben önállóan
gazdálkodó költségvetési szervek vezetőinek felelősségét, az irányításuk alá tartozó
szervezet költségvetési előirányzatainak végrehajtásáért.
/4/ Az önkormányzat és szervei gazdálkodásának szabályosságát a jegyző éves költségvetési
ellenőrzési terv alapján - belső ellenőr útján - ellenőrzi.
13.§.
/1/ A Képviselőtestület az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig
támogatja a rendelet 3/g. számú mellékletében nevesített társadalmi szerveket, helyi civil
önszerveződő közösségeket, egyházakat. Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb az
önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
/2/ Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Alsóörs
községben van, de a község lakosságának, illetve az önkormányzat érdekeit is szolgálja.
/3/ 100 ezer forint alatti támogatás azonnal, jóváhagyást követő 15 napon belül egy
összegben, 100 ezer forint feletti támogatást pedig negyedévente, egyenlő részletekben
utalja ki a Polgármesteri Hivatal.
/4/ A támogatásban részesülő önszerveződő közösségek és sportegyesületek a kapott pénzeszközről
a költségvetési évet követő év április 30-ig kötelesek elszámolni. (ÁHT.13/A.§.)
/5/ Az /1/, /2/ bekezdésben foglaltakon túlmenően társadalmi szervezetek, alapítványok, helyi
civil önszerveződő közösségek, egyházak támogatásáról a Képviselőtestület az általános
tartalék terhére hozhat döntést.
14.§.
/1/ Az önkormányzat felhatalmazza a költségvetési intézményeket és a Polgármesteri Hivatalt
a költségvetésben előírt bevételek beszedésére, és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
/2/ A részben önállóan gazdálkodó költségvetési intézményeknél és a Polgármesteri
Hivatalnál a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a
költségvetési támogatások növekedését.
- 6 –
/3/ Az önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési intézmények vezetői az e
rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok felett előirányzat felhasználási
jogkörrel rendelkeznek.
/4/ Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében
az Alapító Okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen
pénzbeli támogatást , felajánlást fogadhatnak el. Olyan tevékenységi körbe tartozó célra,
amit a költségvetési szerv Alapító Okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.
A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv Alapító Okirata szerinti tevékenység
ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
/5/ A /4/ bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes
hozzájárulása szükséges, amennyiben a pályázatnak feltétele a saját erő, kivéve
amennyiben az intézményvezető a költségvetéséből ki tudja gazdálkodni. A közvetlen
pénzbeli támogatás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről az intézmény
vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert.
/6/ A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a
pályázattal megvalósítandó cél működési kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
15.§.
/1/ A Képviselőtestület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között
Átcsoportosítást - a /2/ bekezdésben foglaltak kivételével - a Képviselőtestület
engedélyezhet.
/2/ A Képviselőtestület az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv kiadási előirányzatai
közötti átcsoportosítási jogát - kizárólag személyi juttatásnak, munkaadót terhelő járuléknak
nem minősülő kiemelt előirányzatokon belül - a polgármesterre, a részben önállóan
gazdálkodó intézmények esetén az intézményvezetőkre ruházza. Az átcsoportosítás
nem terjedhet ki kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra. Az átruházott hatáskörben
hozott döntés a későbbi években - a Képviselőtestület által jóváhagyottnál nagyobb -
többletkiadással nem járhat.
/3/ A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változásokról a Képviselőtestületet 30 napon
belül tájékoztatni kell, emiatt a költségvetési rendeletet a Képviselőtestület a költségvetési
beszámolóval egyidejűleg negyedévente, az utolsó negyedévben legkésőbb 2009. február
28-ig módosítja, december 31-i hatállyal.
16.§.
Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról a Képviselőtestület dönt,
a polgármester előterjesztésében a költségvetési rendelet módosításával. A Képviselőtestület
negyedévenként, de legkésőbb 2009. február 28-ig, december 31-i hatállyal dönt a
költségvetés rendeletének módosításáról.
17.§.
Az önkormányzati költségvetési szervek 2007. évi pénzmaradványának elszámolása során a
kötelezettséggel nem terhelt szabad pénzmaradvány felhasználásáról a Képviselőtestület dönt.
- 7 –
18. §.
Az önkormányzat szabad pénzeszközeit a polgármester jogosult a legkedvezőbb betétben
elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében, melyről a képviselőtestületet tájékoztatja.
19.§.
/1/ Felújítás, beruházás csak akkor indítható, ha a szükséges fedezet rendelkezésre áll.
/2/ A fejlesztési, beruházási munkálatok kiviteli szerződési jóváhagyásáról a Képviselőtestület
dönt.
/3/ Az önkormányzati költségvetési szervek beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire nyílt
vagy meghívásos pályázatot kell meghirdetni, kivéve a Képviselőtestület ezzel ellentétes
döntését,azonban figyelemmel a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvényre.
A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 E/Ft-ot meghaladó
beszerzések illetve felújítások esetén minimum 3 db árajánlatot kell beszerezni.
/4/ Az /1/, /2/ bekezdésben foglalt munkálatra külső műszaki ellenőrzésre a polgármester
javaslata alapján a Képviselőtestület jelölhet ki szakmai szervezetet, vagy személyt.
/5/ A beszerzésekre és a felújításokra vonatkozó szerződéseket a Polgármester írja alá a
Jegyző ellenjegyzésével.
20.§.
/1/ A közalkalmazottak, köztisztviselők, egyéb bérrendszer hatálya alá tartozók részére
biztosított étkezési hozzájárulás - a /2/ bekezdés kivételével – 6.000 forint/fő.
/2/ A kötelező étkezők köre a Napközi Otthonos Óvoda valamennyi dolgozója. A kötelező
étkezők hozzájárulása 12.000 forint/fő, mely természetbeni hozzájárulásnak minősül.
Az általuk fizetendő, kötelezően igénybevett étkezési térítési díj 2008. március 1-től
420.- forint/fő/nap.
/3/ A köztisztviselőket a jogszabály szerinti ruházati költségtérítés illeti meg.
A közalkalmazottak, egyéb bérrendszer hatálya alá tartozók ruházati költségtérítése
egységesen a 2007. évi CLXIX. számú törvény 7. fejezet 57.§./1/ bekezdésében
megállapított illetménypótlék (20.000 forint) 150 %-a, 2008. évben 30.000 forint/fő.
/4/ A köztisztviselők illetményalapját a Képviselőtestület 2008. január 1-tól 38.650 forintban
állapítja meg.
/5/ A 13. havi illetmények kifizetése a jogszabályi előírásoknak megfelelően, havi bontásban,
12 egyenlő részletben történik.
21.§.
Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási
ütemtervet a 21-22. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselőtestület.
- 8 –
22.§.
/1/ Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg
következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi
önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyről a
Képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
/2/ Az /1/ bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti
átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti,
a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
23.§.
/1/ A képviselőtestület önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési
szervhez (Polgármesteri Hivatalhoz is), ha annak elismert tartozás állománya a /2/ bekezdésben
meghatározott időt és mértéket eléri.
/2/ Amennyiben az intézmény 30 napon túli tartozás állományának mértéke eléri az éves
eredeti előirányzatának 10%-át, vagy a 100 millió forintot, és e tartozását egy hónap alatt
nem képes 30 nap alá szorítani, a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles azt
jelenteni, és adatot szolgáltatni az önkormányzat jegyzőjének.
/3/ Az önkormányzati biztost - a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján - a Képviselőtestület
döntése alapján a polgármester bízza meg.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
24.§.
/l/ A költségvetési rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, a rendelet kihirdetése a helyben
szokásos módon történik.
/2/ A költségvetési rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az önkormányzat 2007. évi
költségvetéséről szóló 2/2007.(II.20.) számú rendelet, az azt módosító
10/2007. (IX.29.) számú , a 11/2007.(XI.28.) számú, valamint a 1 /2008 (II.29. )
rendeletek hatályukat vesztik.
Alsóörs, 2008. február 29.
Hebling Zsolt sk. Lehner Mária sk.
polgármester jegyző