• A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
               

Remekművek felsőfokon

Nyomtatás

Három részből álló koncertsorozattal kívánnak tisztelegni a komolyzene múzsája előtt az idei alsóörsi Református Zenei Nyár szervezői.

Tehetik ezt jószívvel, mert a rendezvény ötletgazdája, Kiss-Domonkos Judit Bartók – Pásztori és Ferencsik – díjas, a Magyar Köztársasági Érdemérem Lovagkeresztjével kitűntetett csellóművésznő évről – évre elhozza hozzánk (sőt a környékre is) művészbarátait, napjaink legkiválóbb előadóművészeit.

 

A remek kezdeményezés az eltelt évtizedek alatt sok szép élménnyel ajándékozta meg a hallgatóságot, jobb helyszínt pedig nem is lehetne kívánni, mint amilyen községünk gyönyörű, mi több, kiváló akusztikájú műemléktemploma.

Az évad első hangversenyére még június 17 –én került sor. Ezen az estén felsorakozott előttünk a zenetörténet szereplőinek színe– java, köztük Johann Sebastian Bach, akiről Beethoven azt mondta, hogy tengernek kellene őt nevezni, nem pataknak (miként azt neve jelenti) és akinek születése új korszak kezdete a zenében. Most elhangzott műve, az Adaggio csak egy a világhírnév felé vezető úton. Méltán került a „válogatottba” a lengyel zseni, Frederic Chopin, aki a romantika eszköztárával oly sok szépséget csempészett a világba. Felix Mendelssohn –Bartholdy, aki már tizenéves korában beírta nevét a muzsika aranykönyvébe, ezúttal Dal szöveg nélkül című művével bizonyított. Antonin Dvorák Rondója méltán aratott sikert. Camille Saint-Saens neve hallatán először mindenkinek Az állatok farsangja jut eszébe, a hattyú halála igazán megkapóan szép mű. Nem maradt ki az est „fellépői” közül tanítványa, Gabriel Fauré, az impresszionizmus előhírnöke, az Enigma variációkról elhíresült angol szerző, Eward Elgar és a magyar Popper Dávid sem.

Akik a remekműveket mesterfokon tolmácsolták: Kiss – Domonkos Judit, a Magyar Állami Operaház szólócsellistája és Asztalos Rita zongoraművész – tanár, a Magyar Állami Operaház és a Magyar Nemzeti Balett tagja.

Július 22-én, szombaton zsúfolásig megtelt a templom. Nem csalódott aki eljött, különleges, szép élményben volt része. Ezúttal a kamarazene hívei örülhettek: a műfaj reprezentánsai közül Johannes Brahms B-dúr szextettje és Pjotr Iljics Csajkovszkij d-moll vonósszextettje , ismertebb nevén a Firenzei emlék alkotta a műsort. Külön köszönet azért, hogy a két hegedű – két mélyhegedű és két gordonka összetételű szextett koncertmestere, Schuszter Andrea művésznő a felcsendülő dallamokhoz magyarázó szöveget is fűzött, bepillantást engedve az előadásra kerülő művek szerkezetével, hangzásvilágával, keletkezésének körülményeivel és szerzőjükkel kapcsolatban. Mint azt tőle megtudtuk, Brahms a mű utolsó tételét (egy nagyon szép Rondót) utólag komponálta hozzá. Világhírű barátja és mentora, Joachim József azt írta, hogy nagyon tetszik neki ez a befejezés, hangulatában szerkezetében, kivitelezésében egyaránt. Dicséri továbbá a könnyed stílust, a lírai hangvételt, remekműnek ítélve a darabot.-

Hasonló „sorsra jutott” Csajkovszkij műve is. Az orosz romantika atyja többször járt a napfényes Itáliában, nagyon szerette az ottani légkört. Bizonyság erre a Firenzei emlék is. Természetesen ezen az estén sem maradt el a siker. A hálás közönség hosszan tartó forró tapssal köszönte meg az élményt a közreműködő művészeknek: Schuszter Andrea koncertmesternek, Kánya Andrea hegedűművésznek, Nagy Enikő és Kovács Ida brácsaművésznek, valamint Kiss-Domonkos Judit és Kertész Ottó gordonkaművésznek.

Folytatás augusztus 5-én, a sorozat utolsó előadásán, ahol új barátok és új élmények várnak mindenkit.

Kovács Piroska
 

 

Praktikumtár

Kelet Balatoni Programok

Strand jegyvásárlás

Turisztikai Fejlesztés

Magyar falu Program

Széchenyi Terv Plusz

Kerékpárút

Balaton riviéra

Vízparti szállás